CO WISI W POWIETRZU?
CO WISI W POWIETRZU?
W ramach współpracy z Wydziałem Nauk Ścisłych i Technicznych, a także z Centrum Nauki Kopernik wzięliśmy udział w projekcie
“Co wisi w powietrzu? Badamy zanieczyszczenia pyłowe.”
Badacze KMO 2022 – Śląsk i Mazowsze
Jak wpływa wietrzenie klasy w przy dużym zanieczyszczeniu powietrza na dworze na jakość powietrza w naszym pomieszczeniu?
Czy firana w oknie ma w tej sytuacji znaczenie?
Czy ruch aut opiekunów odwożących uczniów pogarsza jakość powietrza w otoczeniu naszej szkoły?
Jak interpretować informacje o zanieczyszczeniach z popularnych serwisów tematycznych?
Te i inne pytania pojawiły się w klubie. Dostaliśmy zaproszenie do projektu edukacyjnego „Co wisi w powietrzu? Badamy zanieczyszczenia pyłowe.” z cyklu Badacze KMO. Mieliśmy okazję zgłębić taką tematykę z klubem przy wykorzystaniu zestawu edukacyjnego MPP moduł „Jakość powietrza”, przeprowadzenia badania jakości powietrza w swojej okolicy, jak i współpracy z innymi klubami z regionów mazowieckiego i śląskiego.
Działania:
- W styczniu odbyło się spotkanie online dotyczącego projektu “Jakość powietrza” oraz zestawu MPP „Jakość powietrza. Badanie zanieczyszczeń pyłowych.”
- Działania tak szybko się rozwinęły się, że mogliśmy zacząć eksperymentowanie w marcu. Podczas spotkań z ekspertami
- – poznawaliśmy zagadnienia związane z zanieczyszczeniami pyłowymi np. dotyczącymi źródeł zanieczyszczeń czy czynników wpływających na zanieczyszczenie powietrza,
- – nabywaliśmy praktyki w prowadzeniu pomiarów za pomocą czujnika pyłów opartego na mikrokontrolerze Microbit.
- Następnie w kwietniu przygotowaliśmy projekty badawcze i 23 kwietnia dokonaliśmy prezentacji i dyskusji wyników badań na forum międzyklubowym.
Eksperci wspierający kluby podczas projektu
Adam Zahler, Centrum Nauki Kopernik
Z Centrum Nauki Kopernik współpracuje od 11 lat – jako animator, prowadzący zajęcia w laboratorium chemicznym i fizycznym. Aktywnie współtworzy zestawy edukacyjne i scenariusze zajęć w ramach wielu projektów – ostatnio Modułowych Pracowni Przyrodniczych. Wykorzystuje swoje inżynierskie doświadczenie zdobyte przy konstrukcjach przemysłowych układów filtracyjnych i instalacji odpylających. Jako absolwent Zakładu Technologii Ciała Stałego Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej proponuje i ocenia doświadczenia, zwłaszcza te dotyczące fizyki i chemii leżące na pograniczu dydaktyki i praktycznych zastosowań. Chętnie prowadzi zajęcia warsztatowe dzieląc się interdyscyplinarną wiedzą.
Dr Zenon Kukuła, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego
Absolwent Uniwersytetu Śląskiego na Wydziale Matematyki Fizyki i Chemii. Od 1997 roku pracownik Instytutu Fizyki jako wykładowca w dziedzinie fizyki, elektroniki i informatyki. Adiunkt i kierownik pracowni dydaktycznych fizyki i elektroniki na wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych. Członek Rady Dydaktycznej na wydziale do spraw kierunków fizycznych. Długoletni członek Polskiego Towarzystwa Fizycznego a obecnie pełniący funkcję sekretarza oddziału katowickiego PTF. Pasjonat elektroniki i fizyki. Lubi automatykę i mikrokontrolery w szerokich zastosowaniach.
W projekcie wzięło udział 18 klubów z Mazowsza oraz Śląska.
Organizatorzy i instytucje wspierające
Projekt jest organizowany przez Centrum Nauki Kopernik we współpracy z partnerem regionalnym – Uniwersytetem Śląskim (Wydziałem Nauk Ścisłych i Technicznych).
Osoby do kontaktu:
Centrum Nauki Kopernik Sylwia Jędra sylwia.jedra@kopernik.org.pl
Uniwersytet Śląski – Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych Aneta Szczygielska – Łaciak aneta.szczygielska@us.edu.pl
Realizację projektu wspiera Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności – partner strategiczny programu KMO i Fundacja Banku Ochrony Środowiska – fundator zestawów dla klubów.